13 Decembrie 2004
contabilitateafirmei.ro
Completarea Declaratiei de impozit pe profit pentru trimestrul IV 2004 – conform HG 1840/2004
|
Formularul se va completa tinand cont de urmatoarele observatii:
- Randurile 01 – 10: se completeaza identic ca vechea declaratie din OMFP
165/14.02.2001 valabila pana la 01.07.2002, declaratie completata la 30.06.2002
- Randul 10 “Total profit/pierdere”: reprezinta profitul net din soldul creditor
al contului 121, sau pierderea contabila din soldul debitor al contului 121;
! Mentiune:
- Randul 02 contine si:
- cheltuiala cu impozitul pe profit din contul 691;
- cheltuiala cu amortizarea contabila determinata de utilizarea uneia din
metodele: liniara, degresiva sau accelerata.
Amortizarea accelerata –se poate utiliza fara acordul Ministerului de Finanate
in baza art. 24 (9) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal Titlul II, pentru
echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru, computere si
echipamente periferice ale acestora, brevetele de inventie. Prevederea a fost
este valabila de la 1.07.2002 prin art. 11 (1) din Legea 414/2002 privind
impozitul pe profit .
- Randul 11 “Sume de natura veniturilor rezultate ca urmare a transpunerii sau
retratarii
- pentru cei care aplica OMFP 306/2001, vor utiliza acest rand pentru
diferentele din reevaluare recunoscute in contul 1068 la scoaterea din functiune
(casare sau vanzare) a mijloacelor fixe, la data utilizarii sumei din contul
1068 conform art. 22 (5) din Legea 571/2003, pct. 3 din Decizia Comisiei
Centrale Fiscale a MFP 2/2004 si art. II, pct. 14 din Precizarile privind
reflectarea in contabilitate a unor operatiuni referitoare la acoperirea
pierderii contabile aprobate prin OMFP 1.088/16.07.2004 (M.O.679/28.07.2004)
- Pentru cei care aplica OMFP 94/2001 trec sumele de natura veniturilor din
conturile 1173, 1174 si 1175 rezultate la retratarea situatiilor financiare la
31.12.2003, sume care au fost luate in calculul impozitului amanat pentru
perioada retratata
- Randul 12 “Sume de natura cheltuielilor rezultate ca urmare a transpunerii sau
retratarii”
- pentru cei care aplica OMFP 306/2001, nu utilizeaza acest rand.
- Pentru cei care aplica OMFP 94/2001 trec sumele de natura cheltuielilor din
conturile 1173, 1174 si 1175 rezultate la retratarea situatiilor financiare la
31.12.2003, sume care au fost luate in calculul impozitului amanat pentru
perioada retratata
- Randul 14 “Amortizarea deductibila fiscal”se completeaza cu urmatoarele sume;
A. Suma rezultata din aplicarea facilitatii fiscale (Art.24 (12) din Legea
571/2003 privind Codul fiscal) reprezentand cheltuieli suplimentare cu
amortizarea de 20% din valoarea de intrare a mijloacelor fixe si brevetelor plus
valoarea amortizarii determinate prin metoda liniara la valoarea ramasa de
recuperat determinata prin scaderea din valoarea de intrare a cheltuielilor
suplimentare de 20%.
Mentiuni:
• Suma care se trece in Randul 14 se calculeaza extracontabil.
• prevederile art. 24 (12) din Legea 571/2003: cheltuiala suplimentara cu
amortizarea de 20% se aplica si mijloacelor fixe achizitionate in baza unui
contract de leasing fianciar cu clauza definitiva de transfer al dreptului de
proprietate asupra bunului la expirarea contractului de leasing.
• Prevederile art. 24 (12) din Legea 571/2003: Mijloacele fixe pentru care se
aplica facilitatea privind cheltuiala suplimentara cu amortizarea de 20% trebuie
pastrate in patrimoniu o perioada cel putin egala cu jumatate din durata lor
normala de functionare.
Pentru cei care utilizeaza programul 3B CONTABILITATE vor crea fisiere separate
pentru mijloacele fixe si brevetele la care se aplica art. 24 (12) din Legea
571/2003. In aceste fisiere se va determina amortizarea acceptata fiscal si
amortizarea rezultata prin folosirea metodei liniare pentru mijloacele fixe si
brevetele la care se aplica art. 24(12) din Legea 571/2003.
B. Sumele reprezentand amortizarea acceptata din punct de vedere fiscal in
conditiile in care in contabilitate se inregistreaza o amortizare diferita (ex:
alte durate de viata)
- Randul 15 “Cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar
deductibile fiscal, care sunt reportate din perioada precedenta”: sumele
reprezentand cheltuieli cu dobanda si cu diferentele de curs valutar
nefavorabile ramase de reportat din anul precedent in baza art. 23(2) din Legea
571/2003 (vezi tema “Cheltuielile cu dobanzile pentru anul 2004”)
- Randul 16 “Sume utilizate pentru constituirea sau majorarea fondului de
rezerva, in limita a 5% din profitul contabil anual pana ce aceasta va atinge
20% din capital”: se inscrie constituirea sau
cresterea neta a fondului de rezerva in timpul anului, daca acesta exista, in
limita a 5% din profitul contabil anual, pana ce acesta va atinge a cincea parte
din capitalul social subscris si varsat.
Baza de calcul pentru determinarea rezervei legale deductibile fiscal este
stabilita de prevederile art. 22 (1), lit.a) din Legea 571/2003 privind Codul
fiscal si pct. 50 din Normele aprobate prin HG 44/2004 :“In vederea calcularii
rezervei de 5% se ia in calcul profitul contabil lunar sau trimestrial, dupa
caz, cumulat de la inceputul anului, inainte de determinarea impozitului pe
profit din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile
aferente acestor venituri neimpozabile”
Verificare:
Baza pentru determinarea rezervei legale admise fiscal = Rd. 10 + Rd. 24 – Rd.
20 – Rd. 21 (fara pct.3)+ Rd. 33
- In Randul 18 “Alte sume deductibile in limitele prevaute de legislatia in
vigoare”se pot trece urmatoarele sume:
- Investitiile in mijloace fixe destinate prevenirii accidentelor de munca si
bolilor profesionale, precum si infiintarii si functionarii cabinetelor medicale
se pot deduce integral la calculul profitului impozabil la data punerii in
functiune. Mijloacele fixe trebuiesc certificate de catre organisme recunoscute
de Ministerul Muncii Solidaritatii Sociale conform Legii 90/1996. In acest caz
cheltuiala cu amortizarea contabila devine nedeductibila si se trece in Rd. 29
(Titlul II, Cap. II, Art. 24 (16) din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal).
- Deducerea suplimentara din profitul impozabil al unei cote de 20% din valoarea
investitiei noi realizate in parcul industrial pentru constructii, reabilitarea
acestora si conexiunea la reteaua publica de utilitati in conditiile OG
65/30.08.2001 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale
amortizare. Perioada de aplicare este pana la 31.12.2006, iar conditia este ca
mijloacele fixe pentru care se utilizeaza art. 24 (13) nu se aplica facilitatea
de la art. 24 (12) cu deducerea a 20% din valoarea de intrare (Titlul II, Cap.
II, Art. 24 (13) din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal)
- Contribuabilii direct implicati in productia de filme cinematografice,
inscrisi ca atare in Registrul cinematografic beneficiaza pana la 31.12.2006 de
deducere din profitul impozabil a cotei-parti din profitul brut reinvestit in
domeniul cinematografiei (art. 38 (7), lit.a) din Legea 571/2003;
- Pentru investitiile directe cu impact semnificativ in economie realizate pana
la 31.12.2006 (care au intrat sub incidenta cadrului legal din Legea 332/2001)
se deduce o cota suplimentara de 20% din valoarea lor, in luna in care se
realizeaza investitia, in baza art. 38 (13) din Legea 571/2003;
Pentru investitiile efectuate cu exceptia cladirilor se poate calcula
amortizarea accelerata, dar nu se poate aplica facilitatea de la art. 24 (12) cu
amortizarea suplimentara de 20% din valoarea de intrare
- Contribuabilii care au efectuat cheltuieli cu investitii inainte de 1 iulie
2002, potrivit Ordonantei Guvernului nr.27/1996 privind acordarea de facilitati
persoanelor care domicilieaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii
Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii", republicata, cu modificarile
ulterioare, si care continua investitiile conform ordonantei mentionate, de
deducerea din profitul impozabil a cheltuielilor distinct evidentiate, facute cu
investitiile respective. Perioada de aplicare este pana la data de 31 decembrie
2006 in baza art. 38 (2) din Legea 571/2003.
! Mentiune: Deducerile (Randurile 14 – 18 din Declaratie) sunt
tratate separat de veniturile neimpozabile (Randurile 20 – 21 din Declaratie)
stabilite prin art.20 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal.
- Randul 20 “Dividende primite de la alta persoana juridica romana”: se
completeaza cu dividendele pe care contribuabilul le-a primit de la o alta
persoana juridica romana;
- Randul 21 “Alte venituri neimpozabile”: sunt considerate venituri neimpozabile
urmatoarele:
1. diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare, inregistrate
ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la
persoanele juridice la care se detin titluri de participare, precum si
diferentele de evaluare a investitiilor financiare pe termen lung. Acestea sunt
impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionarii, a retragerii
titlurilor de participare, precum si la data retragerii capitalului social la
persoana juridica la care se detin titlurile de participare (Art. 20 b) din
Legea 571/2003 si pct. 19 din Normele aprobate prin HG 44/2004);
2. veniturile din anularea obligatiilor unei persoane juridice, daca obligatiile
se anuleaza in schimbul titlurilor de participare la respectiva persoana
juridica (Art. 20 c) din Legea 571/2003)
3. veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere,
veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat
deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile. In
acest sens sunt considerate venituri neimpozabile veniturile care vin sa acopera
cheltuielile pentru care nu s-a acordat deducere la momentul efectuarii lor, cum
sunt: rambursari de impozit pe profit platit pentru perioade anterioare,
restituirea unor dobanzi si penalitati de intarziere, venituri din anularea unor
provizioane care au fost considerate cheltuieli nedeductibile la data
constituirii . Veniturile rezultate din inregistrarea in evidenta contabila a
creantelor privind impozitul pe profit amanat sunt venituri neimpozabile (Art.
20 d) din Legea 571/2003 si pct. 20 din Normele aprobate prin HG 44/2004);
4. venituri neimpozabile admise pana la 31.12.2006 in baza art. 38 (12) din
legea 571/2003:
a) veniturile realizate din activitatile desfasurate pentru obiectivul Centrala
Nuclearoelectrica Cernavoda-Unitatea 2, pana la punerea in functiune a acestuia;
b) veniturile realizate din aplicarea unei inventii brevetate in Romania,
inclusiv din fabricarea produsului sau aplicarea procesului, pe o perioada de 5
ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi
in perioada de valabilitate a brevetului, potrivit legii;
c) veniturile realizate din practicarea apiculturii.
5. veniturile neimpozabile, prevazute expres in acorduri si memorandumuri
aprobate prin acte normative. Astfel, contribuabilii pentru care prin legi
speciale s-a prevazut faptul ca profitul aferent anumitor activitati nu este
impozabil sunt obligati la tinerea evidentei contabile distincte pe elemente de
venituri si cheltuieli, prin care sa se asigure determinarea veniturilor,
cheltuielilor si profitului aferent. La determinarea profitului aferent acestor
activitati se iau in calcul si cheltuielile de conducere si administrare si alte
asemenea chletuieli ale contribuabilului, proportional cu veniturile obtinute
din acele activitati, in situatia in care evidenta contabila nu asigura
informatia necesara identificarii acestora, dupa caz. (Art. 20 e) din Legea
571/2003 si pct. 21 din Normele aprobate prin HG 44/2004);
- Randul 24 “Cheltuieli cu impozitul pe profit” Se completeaza cu cheltuiala cu
impozitul pe profit curent si impozitul pe profit amanat reprezentand
cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat,
inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent,
precum si impozitele pe profit sau pe venit platite in strainatate. Sunt
nedeductibile si cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa in numele
persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din
Romania (art. 21 (4) , lit a) din Legea 571/2003)
- Randul 25 “Impozitul pe venitul realizat in strainatate” - se completeaza cu
suma impozitului pe profiturile/veniturile din strainatate, reflectate drept
cheltuiala in evidenta contabila a contribuabilului
- Randul 26 “Amenzi, confiscari, dobanzi” se completeaza cu cheltuiala
nedeductibila conform art. 21 (4), lit.b din Legea 571/2003 privind Codul
fiscal: “amenzile, confiscarile, majorarile de intarziere si penalitatile de
intarziere datorate catre autoritatile romane, potrivit prevederilor legale.”
Amenzile, penalitatile si majorarile datorate la autoritatile straine, ori in
cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente sunt deductibile
sau nedeductibile in functie de reglementarile din conventiile de evitare a
dublei impuneri. Daca nu exista conventie incheiata cu statul de rezidenta al
persoanei straine sau nu exista certificate de rezidenta fiscala, acestea sunt
nedeductibile.
Amenzile, majorarile de intarziere si penalitatile datorate in baza clauzelor
prevazute in contracte comerciale sunt deductibile.
- Randul 27 “Cheltuieli de protocol care depasesc limita prevazuta de lege”- se
completeaza cu cheltuielile de protocol peste limita legala de 2% conform
art.21(3) litera a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal).
Baza de calcul este specificata in pct.33 din Normele aprobate prin HG 44/2004:
“diferenta dintre totalul veniturilor si cheltuielile inregistrate conform
reglementarilor contabile, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe
profit, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile
si se scad veniturile neimpozabile”
Verificare:
Baza de calcul = Rd. 10 + Rd. 24 + Cheltuielile de protocol efectuate + Rd. 33 –
Rd.22
- Randul 28 “Cheltuieli cu sponsorizarea” se completeza cu cheltuiala cu
sponsorizarea efectiv realizata (tot rulajul contului de cheltuieli cu
sponsorizarea)
- Randul 29 “Cheltuiala cu amortizarea contabila nedeductibila fiscal”se
completeaza cu:
1. valoarea cheltuielilor cu amortizarea contabila aferenta mijloacelor fixe si
brevetelor pentru care s-au calculat sumele trecute la Randul 14. Pentru
exemplul dat, suma care se trece in Randul 29 din Declaratie este 750.000.
2. Amortizarea contabila in cazul in care s-a utilizat o alta durata de viata
decat durata acceptata fiscal;
3. Amortizarea contabile pentru mijloacele fixe pentru care s-a aplicat art. 24
(16) din Legea 571/2003 si valoare lor s-a trecut la deduceri in Rd. 18 din
declaratie.
- Randul 30 “Sume utilizate pentru constituirea sau majorarea provizioanelo,
rezervelor peste limitele prevazute de lege” - se trec toate sumele inregistrate
in cheltuieli, angajate pentru constituirea sau majorarea provizioanelor si a
rezervelor, peste limita legala, sau provizioane create in contabilitate care nu
sunt deductibile fiscal, conform art. 22 din Legea 571/2003 privind Codul
fiscal.
Provizioanele admise fiscal in anul 2004 sunt:
a) provizioanele pentru garantii de buna executie acordate clientilor;
b) provizioanele constituite in limita unui procent de 20% incepand cu data de 1
ianuarie 2004, din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre
contribuabili, altele decat cele prevazute la lit. d), f), g) si i), care
indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;
2. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data
scadentei;
3. nu sunt garantate de alta persoana;
4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
5. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
c) provizioanele specifice, potrivit legilor de organizare si functionare, in
cazul unei societati comerciale bancare sau al unei alte institutii de credit
autorizate, precum si pentru societatile de credit ipotecar si societatile de
servicii financiare;
d) provizioanele constituite de fondurile de garantare, potrivit normelor Bancii
Nationale a Romaniei;
e) provizioanele de risc pentru operatiunile pe pietele financiare, constituite
potrivit reglementarilor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
- Randul 31 “Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar
nedeductibile fiscal, care nu sunt reportate pentru perioada urmatoare” –
reprezinta valoarea cheltuielilor cu dobanzile nedeductibile fiscal, care nu
sunt reportate pentru perioada urmatoare, dupa aplicara limitarii prevazute la
art.23 alin.(5) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal privind impozitul pe
profit in functie de nivelul dobanzii.(vezi tema: “Cheltuieli cu dobanzile
pentru anul 2004”)
- Randul 32 “Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar
nedeductibile fiscal, reportate pentru perioada urmatoare” – reprezinta valoarea
cheltuielilor cu dobanzile si cu diferentele de curs valutar nedeductibile
fiscal pentru anul fiscal curent, inclusiv cele preluate din perioada
anterioara, dar care sunt reportate pentru perioada urmatoare, potrivit
prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal
privind impozitul pe profit, in cazul in care gradul de indatorare este mai mare
decat 1 sau capitalul propriu are valoare negativa.(vezi tema: “Cheltuieli cu
dobanzile pentru anul 2004”)
- Randul 33 “Cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile” – se completeaza cu
valoarea cheltuielilor aferente veniturilor neimpozabile.
- Randul 34 “Pierderi din surse externe” – se completeaza cu valoarea
cheltuielilor aferente veniturilor din strainatate ce depasesc veniturile
respective. Calculul pentru fiecare sursa de venituri externe se efectueaza
separat.
- Randul 35 “Alte cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal”– se
completeaza cu alte cheltuieli nedeductibile fiscal:
1. cheltuielile impozitul pe profit reprezentand diferente din anii precedenti
sau din anul curent, precum si impozitele pe profit sau pe venit platite in
strainatate. Sunt nedeductibile si cheltuielile cu impozitele neretinute la
sursa in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile
realizate din Romania (art. 21 (4) , lit a) din Legea 571/2003)
2. Cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor sau activele corporale
constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au
fost incheiate contracte de asigurare. TVA aferenta acestor cheltuieli este de
asemenea o cheltuiala nedeductibila. (art. 21 (4) , lit c) din Legea 571/2003)
Atentie: Cheltuielile cu valoarea neamortizata fiscal a
activelor corporale lipsa din gestiune sau distruse sunt nedeductibile fiscal.
In cazul in care acestea au fost asigurate, este nedeductibila fiscal doar
cheltuiala cu valoarea neamortizata fiscal ce excede valoarea recuperata prin
contractul de asigurare (pct. 42 din HG 44/2004).
Castigul sau pierderea contabila rezultate din scoaterea din functiune sau
vanzarea mijlocului fix este determinata de diferenta dintre venitul obtinut din
vanzare sau din valorificarea bunurilor si valoarea ramasa contabila.
Castigul sau pierderea fiscala este este determinata de diferenta dintre venitul
obtinut din vanzare sau din valorificarea bunurilor si valoarea ramasa fiscala
(valoarea mijlocului fix diminuata cu valoarea amortizarii fiscale calculate
extracontabil si care se regaseste in sumele din Randul 14).
In cazul obtinerii unei pierderi fiscale, aceasta este nedeductibila.
In cazul obtinerii unui castig, diferenta dintre castigul contabil si cel fiscal
se trateaza astfel:
a) castigul fiscal este mai mare decat cel contabil – atunci diferenta este
nedeductibila;
b) castigul fiscal este mai mic decat cel contabil - atunci diferenta trebuie
tratata ca un venit neimpozabil si se trece in Rd. 21 (sau se diminueaza suma
din Rd. 35)
3. TVA aferenta bunurilor acordate salariatilor sub forma de avantaje in natura,
cu conditia ca valoarea acestora sa nu fi fost impozitata la sursa (art. 21(4)
lit.d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal)
4. Orice cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele
decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate
contribuabilului la valoarea de piata (art. 21(4) lit. e) din Legea 571/2003
privind Codul fiscal), care pot fi (pct. 43 din HG 44/2004):
a) Cheltuielile cu amortizarea, intretinerea si repararea mijloacelor de
transport utilizate de catre asociat sau actionar;
b) Bunurle, marfurile si serviciile acordate asociatilor sau actionarilor,
precum si lucrarile executate in favoarea acestora;
c) Cheltuielile cu chiria si intretinerea spatiilor puse la dispozitia acestora;
d) Alte cheltuieli
5. Cheltuielile inregistrate in contabilitate care nu au la baza un document
justificativ, conform Legii contabilitatii 82/1991, republicata (Art.21 (4)
lit.f) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal)
6. cheltuielile inregistrate de societatile agricole, constituite in baza legii,
pentru dreptul de folosinta al terenului agricol adus de membrii asociati, peste
cota de distributie din productia realizata din folosinta acestuia, prevazuta in
contractul de societate sau asociere(art. 21(4) lit. g) din Legea 571/2003
privind Codul fiscal)
7. Cheltuielile inregistrate in contabilitate, determinate de diferentele
nefavorabile de valoare ale titlurilor de participare, ale titlurilor
imobilizate ale activitatii de portofoliu, cu exceptia celor determinate de
vanzarea acestora. (Art.21 (4) lit.h) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal).
Conform pct. 45 din HG 44/2004, cheltuielile reprezentand pierderi de valoare a
titlurilor de participare si a altor titluri imobilizate, ca urmare a reducerii
valorii capitalului social la societatea comerciala la care se detin
participatiile sau ca urmare a modificarii cotatiei pe piata bursiera, sunt
cheltuileli nedeductibile la determinarea profitului impozabil
8. cheltuielile cu contributiile platite peste limitele stabilite sau care nu
sunt reglementate prin acte normative (Art.21 (4) lit.j) din Legea 571/2003
privind Codul fiscal)
9. Cheltuielile cu primele de asigurare platite de angajator in numele
angajatului. Fac exceptie primele platite pentru asigurarile pentru accidente de
munca, boli profesionale sau risc profesional (Art.21 (4) lit.k) din Legea
571/2003 privind Codul fiscal).
10. Alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate
la persoane fizica, daca legea nu prevede altfel (Art.21 (4) lit.l) din Legea
571/2003 privind Codul fiscal)
11. Cheltuieli cu serviciile de management, consultanta, prestari servicii sau
asistenta, daca nu sunt incheiate contracte in forma scrisa si pentru care
beneficiarii nu pot justifica prestarea acestora pentru activitatea autorizata.
(Art.21 (4) lit.m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal). In baza acestor
prevederi este necesar ca serviciile sa fie efectiv prestate, sa fie executate
in baza unui contract scris care sa cuprinda date referitoare la prestatori,
termene de executie, precizarea servciilor prestate, precum si a tarifelor
percepute, respectiv valoarea totala a contractului, iar defalcarea
cheltuielilor de acesta natura sa se faca pe intreaga durata de desfasurare a
contractului sau pe durata realizarii obiectului contractului.
Verificarea prestatiei se realizeaza prin analiza documentelor justifcative care
atesta efectuarea serviciilor – situatii de lucrari, procese verbale de
receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte
materiale corespunzatoare (pct. 48 din HG 44/2004)
Contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin
specificul activitatilor desfasurate
12. cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele
contribuabilului, precum si cele care nu sunt aferente obiectului de activitate,
cu exceptia celor care privesc bunurile reprezentand garantie bancara pentru
creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat
contribuabilul sau utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de
leasing, potrivit clauzelor contractuale (Art.21 (4) lit.n) din Legea 571/2003
privind Codul fiscal)
13. pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau
in litigiu neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22
alin. (1) lit. c). In aceasta situatie, contribuabilii, care scot in evidenta
clientii neincasati, sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din
evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil
la persoana debitoare, dupa caz; (Art.21 (4) lit.o) din Legea 571/2003 privind
Codul fiscal)
14. Cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajator peste
limita aprobata prin legea anuala a bugetului de stat (Art.21 (3) lit.e) din
Legea 571/2003 privind Codul fiscal)
15. Perisabilitatile peste limita legala stabilita prin(Art.21 (3) lit.d) din
Legea 571/2003 privind Codul fiscal)
16. Cheltuiala cu diurna acordata salariatilor pentru deplasarile in tara si in
strainatate care depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile
publice, si cheltuiala cu diurna acordata administratorilor conform art. 21(3),
lit.b) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal.
Precizari:
a) In cazul in care contribuabilul realizeaza profit in exercitiul curent si/sau
anii precedenti, atunci:
• Cheltuiala cu diurna acordata salariatilor este deductibila la nivelul de 2.5
ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice. Diurna acordata
administratorilor nu este deductibila la determinarea impozitului pe profit.
• Cheltuielile cu transport si cazare acordate salariatilor si administratorilor
sunt deductibile integral.
Precizari prin pct.28 din HG 44/2004 modificat cu pct. 2.4 din HG 1840/2004
privind analiza rezultatului curent si a celui reportat in vederea acordarii
deductibilitatii cheltuieilor cu transport si cazare:
- Rezultatul contabil curent reprezinta soldul contului “Profit si pierdere” la
nivel de luna, respectiv trimestru, dupa caz, urmand a se efectua regularizari
periodice.
- Profitul din anii precedenti reprezinta soldul contului “Rezultat reportat la
31 decembrie anul anterior celui curent, indiferent de natura conturilor
analitice”
In cazul in care, prin cumularea rezultatului curent cu cel reportat,
contribuabilul inregistreaza profit contabil, cheltuielile cu transport si
cazare acordate salariatilor si administratorilor sunt deductibile.
b) In cazul in care contribuabilul realizeaza pierdere in exercitiul curent
si/sau anii precedenti, atunci:
• Cheltuiala cu diurna este deductibila la nivelul legal stabilit pentru
institutiile publice;
• Cheltuielile cu transport si cazare sunt deductibile la nivelul legal stabilit
pentru institutiile publice.
17. Cheltuielile de transport, cazare si diurna ocazionate de deplasarea in tara
si in strainatate a altor persoane decat salariati, sau fara documente
jusitificative;
18. Suma cheltuielilor sociale care depasesc limitele legale stabilite prin
Legea anuala a bugetului de stat (pentru 2004 – 2% din fondul de salarii) ,
conform art. 21(3), lit.c) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal
19. Cheltuielile de cercetare-dezvoltare, de conducere si de administrare
inregistrate de un sediu permanent care apartine unei persoane fizice sau
juridice staine, care nu s-au efectuat in Romania, care depasesc 10% din
salariile impozabile ale salariatilor sediului permanent din Romania (art. 29(2)
lit.c) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal )
20. cheltuielile cu taxele si cotizatiile catre organizatiile neguvernamentale
sau asociatiile profesionale, peste limita echivalentului in lei a 2.000 euro
anual, altele decat taxe si cotizatii obligatorii reglementate prin acte
normative sau cele datorate camerelor de comert si industrie, conform art.
21(3), lit.f) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal
21. cheltuielile efectuate in numele unui angajat, la schemele facultative de
pensii ocupationale, peste limita stabilita potrivit legii, conform art. 21(3),
lit.j) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal. Consideram ca limita este 200
euro conform prevederilor Titului III Impozit pe venit.
22. cheltuielile cu primele de asigurare private de sanatate, peste limita
stabilita potrivit legii, conform art. 21(3), lit.k) din Legea 571/2003 privind
Codul fiscal. Consideram ca limita este 200 euro conform prevederilor Titului
III Impozit pe venit.
23. Cheltuielile de functionare, intretinere, reparatii si amortizare aferente
autoturismelor folosite de angajatii cu functii de conducere si de administrare
ai persoanei juridice sunt deductibile limitat la calculul profitului impozabil
la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane fizice cu astfel de
atributii. Pentru a fi deductibile fiscal, cheltuielile cu parcul de autoturisme
trebuie justificate cu documente legale ( art. 21, alin (3), lit. n) din Legea
571/2003 privind Codul fiscal) Pentru ca toate cheltuielile efectuate cu
intretinerea si reparatiile aferente parcului auto sa fie deductibile, este
necesar ca numarul de masini existente in parcul auto sa fie echivalent cu
numarul de salariati cu functii de conducere si salariati ce detin permis de
conducere pentru care desfasurarea activitatii curente sa necesite folosirea
unui autoturism Daca necesitatea intregului parc auto nu poate fi justificata,
cheltuielile de intretinere si reparatii si amortizarea aferente masinilor
aferente autoturismelor pentru care nu se jutifica utilitatea vor fi considerate
nedeductibile din punct de vedere fiscal la calculul impozitului pe profit.
24. Cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de
serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea
are sedii secundare, peste limita corespunzatoare suprafetelor construite
prevazute de legea locuintei, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu
10%. Diferenta nedeductibila trebuie recuperata de la beneficiari, respectiv
chiriasi/locatari( art. 21, alin (3), lit. l) din Legea 571/2003 privind Codul
fiscal)
25. Cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu
aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in
scop personal, peste in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia
societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop( art. 21,
alin (3), lit. m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal).
26. Alte cheltuieli nedeductibile in cazul in care contribuabilul realizeaza
pierdere in exercitiul curent si/sau din anii precedenti sau contribuabilul se
afla inauntrul perioadei de recuperare a pierderii:
• Cheltuieli pentru marketing, studiul pietei, promovare pe piete existente sau
noi, participare la targuri si expozitii, misiuni de afaceri, editarea de
materiale informative proprii. ( art. 21, alin (2), lit. i) din Legea 571/2003
privind Codul fiscal)
27. Cheltuieli de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii
firmei, produselor sau serviciilor pentru care nu exista un contract scris. (
art. 21, alin (2), lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal)
- In Randul 38 “Pierdere fiscala de reportat din anii precedenti”se
inregistreaza pierderea fiscala de recuperat aferenta ultimilor 5 ani..
- Randul 40.4 “Impozit de 5% pe venit in cazul contribuabililor care desfasoara
activitati de natura barurilor de noapte, cluburi, discoteci si cazinouri”-se
completeaza in situatia in care impozitul pe profit datorat pentru activitati de
natura barurilor de noapte, a cluburilor de noapte, discotecilor si a
cazinourilor, este mai mic decat 5% din veniturile aferente acestor activitati,
caz in care contribuabilul este obligat la plata unui impozit de 5% aplicat
asupra acestor venituri. Se va avea in vedere prevederile art.18 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal privind impozitul pe profit.
- Randul 41 “Credit fiscal”- se inscriu:
1. sumele platite in strainatate, cu titlu de impozit retinut la sursa pe
veniturile din dobanzi, redevente, comisioane, dividende, sau impozit pe profit
pentru activitati din strainatate realizate printr-un sediu permanent.
Daca o persoana juridica romana obtine venituri dintr-un stat strain prin
intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu retinere la
sursa si veniturile sunt impozitate atat in Romania cat si in statul strain,
atunci impozitul platit catre statul strain, fie direct, fie indirect prin
retinerea si virarea de o alta persoana, se deduce din impozitul pe profit ce se
determina potrivit prevederilor prezentului titlu. (art. 31 (1) din Legea
571/2003)
Deducerea pentru impozitele platite catre un stat strain intr-un an fiscal nu
poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe
profit la profitul impozabil obtinut in statul strain, determinat in
conformitate cu regulile prevazute in prezentul titlu sau la venitul obtinut din
statul strain. (art. 31 (2) din Legea 571/2003)
Impozitul platit unui stat strain este dedus, numai daca persoana juridica
romana prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din
care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit statului strain. (art. 31 (3)
din Legea 571/2003)
Precizari din Normele aprobate prin HG 44/2004 :
- In aplicarea prevederilor art.31 alin.(1)din Codul fiscal,din punct de vedere
fiscal,la sfarsitul anului fiscal, operatiunile efectuate prin intermediul unor
sedii permanente din strainatate ale persoanelor juridice romane,Ínregistrate Ín
cursul perioadei Ín devize,respectiv veniturile,cheltuielile,alte sume
impozabile sau deductibile,cat si impozitul platit se convertesc Ín lei prin
utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar,comunicata de Banca
Nationala a Romaniei.(pct. 90)
- persoana juridica romana care desfasoara activita¸i printr-un sediu permanent
Íntr-un alt stat calculeaza profitul impozabil la nivelul Íntregii
societa¸i,potrivit dispozitiilor capitolului II,titlul II din Codul fiscal.In
scopul acordarii creditului fiscal aferent unui sediu permanent contribuabilul
calculeaza profitul impozabil si impozitul pe profit ferente acelui sediu
permanent,Ín conformitate cu reglementarile fiscale din Romania.(pct. 91)
- Documentul pe baza caruia se calculeaza deducerea din impozitul pe profit
datorat Ín Romania,potrivit dispozitiilor acestui articol,este cel care atesta
plata,confirmat de autoritatea fiscala straina.(pct.92)
- Pct. 93: Limitarea prevazuta la art. 31 alin.(2)din Codul fiscal va fi
calculata separat pentru fiecare sursa de venit. In scopul aplicarii acestei
prevederi,toate veniturile persoanei juridice romane a caror sursa se afla in
aceeasi tara straina vor fi considerate ca avand aceeasi sursa.
Exemplu:un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania,cat si in tara
straina X unde realizeaza venituri atat printr-un sediu permanent,cat si din
alte surse, in mod independent de sediul permanent. Pentru activitatea
desfasurata in tara straina X situatia este urmatoarea:
Pentru sediul permanent:
– profitul impozabil aferent anului 2004,conform regulilor din tara straina X =
100 milioane lei (Ín baza mediei cursurilor de schimb valutar,comunicata de
Banca Nationala a Romaniei);
– impozitul pe profit pentru anul 2004,conform regulilor dintara straina X (cota
de 30%) = 30 milioane lei (Ín baza
mediei cursurilor de schimb valutar,comunicata de Banca Nationala a Romaniei);
– profitul impozabil aferent anului 2004,conform regulilor din legea romana = 80
milioane lei (legislatia romana pri-
vind impozitul pe profit permite deducerea unor cheltuieli care nu sunt
deductibile intara straina X));
– impozitul pe profit pentru anul 2004,conform prevederilor din legea romana
(cota de 25%) = 20 milioane lei.
Alte venituri realizate din tara X:
– venituri din dobanzi:100 milioane lei;
– impozit de 10%cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi:10 milioane
lei (Ín baza mediei cursurilor de
schimb valutar,comunicata de Banca Nationala a Romaniei).
Pentru activitatea desfasurata atat Ín Romania,cat si Ín tara straina X situatia
este urmatoarea:
– profit impozabil aferent anului 2004,conform regulilor din legea romana =
1.000 milioane lei (80 milioane profit impozabil al sediului permanent si 920
milioane profit impozabil pentru activitatea din Romania);
– impozit pe profit pentru anul 2004,conform regulilor din legea romana (cota de
25%) = 250 milioane lei.
Potrivit situatiei prezentate mai sus, suma maxima reprezentand creditul fiscal
extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 30 milioane lei, respectiv
20 milioane lei impozit pe profit plus 10 milioane lei impozit cu retinere la
sursa (dobanzi).
Deoarece impozitul platit in strainatate in suma de 40 milioane lei este mai
mare decat limita maxima de 30 milioane lei care poate fi acordata sub forma
creditului fiscal extern,contribuabilul va putea scadea din impozitul pe
profitul intregii activitati (250 milioane lei)doar suma de 30 milioane lei.
2. Cheltuiala cu sponsorizarea (conform art. 31 (4) din Legea 571/2003 si
Decizia MFP 2/2004) si anume valoare minima dintre
- 0.3% din cifra de afaceri; sau
- 20% din impozitul pe profit; sau
- cheltuiala cu sponsorizarea efectuata.
- Randul 41.1. “Credit fiscal extern”- se completeaza cu valoarea cea mai mica
dintre urmatoarele doua valori:
1. suma impozitelor pe profit externe platite sa/sau cu retinere la sursa pentru
venitul din sursa externa (dobanzi, dividende, redevente), confirmata de
documentele ce atesta plata acestora;
2. suma egala cu impozitul pe profit calculat conform reglementarilor romane din
Codul fiscal aprobat prin legea 571/2003, pentru profitul realizat printr-un
sediu permanent in strainatate (calculat pe fiecare tarain parte) si impozitele
retinute la sursa.
- Randul 42 “Impozit pe profit scutit”: Impozitul pe profit scutit poate fi:
Exemplu: Scutirea de la plata impozitului pe profit realizat de Societatea
nationala “Nuclear electrica” (art. 38 (8)), Societatea nationala “Automobile
Dacia” (art. 38 (9)), Societatea Comerciala “Sidex” (art. 38 (10)), Compania
Nationala “Aeroportul International Otopeni” (art. 38 (11)).
- Randul 43 “Reduceri de impozit pe profit calculat conform legislatiei in
vigoare”:
Contribuabilii direct implicati in productia de filme cinematografice, inscrisi
ca atare in Registrul cinematografic, beneficiaza, pana la data de 31 decembrie
2006, de reducerea impozitului pe profit in proportie de 20%, in cazul in care
se creeaza noi locuri de munca si se asigura cresterea numarului scriptic de
angajati, cu cel putin 10% fata de anul financiar precedent.(art. 38 (7),
lit.b))
- Randul 46 “Impozit pe profit declarat pentru anul de raportare prin declaratia
privind obligatiile de plata la bugetul de stat”: Impozitul pe profit declarat
in Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat la pozitia 3 din
Nomenclator cumulat pe tot anul
- Randul 47 si 48 “Impozit pe profit de plata/de recuperat”: se trece diferenta
de impozit pe profit dintre impozitul declarat (Randul 45) si impozitul declarat
prin Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat.
- In Randul 49 “Alte mentiuni referitoare la calculul impozitului pe profit” se
trec mentiuni referitoare la facilitatile fiscale aplicate in timpul anului
pentru care declaratia este depusa, daca legea prevede aceasta obligatie.
Exemplu: se mentioneaza tipul de facilitate folosita si anume: amortizarea
accelerata sau deducerea cheltuielilor cu amortizarea de 20% din valoarea de
intrare a bunului (art. 24 (9) sau art. 24(12) din Legea 571/2003 privind Codul
fiscal)
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|